Aleksander Olszewski
Prof. dr hab. Aleksander Olszewski
Ur. 27.02.1944 r. w Radomiu.
Studia w Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom z malarstwa u prof. Lecha Kunki i projektowania u prof. Aleksandry Pukaczewskiej w 1974 roku. Uprawia malarstwo, grafikę użytkową, grafikę cyfrową. Swoją działalność artystyczną prezentował na ponad 40 wystawach indywidualnych i ponad 350 wystawach zbiorowych w kraju i poza jego granicami. Laureat wielu nagród i wyróżnień, m.in.: Nagroda honorowa 8 Festiwalu Współczesnego Malarstwa Polskiego, Szczecin 1976; Nagroda UM w Radomiu „Przedwiośnie 5”,1980 Kielce, II Nagroda na III Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego Lubaczów 1999; Wyróżnienie na II Międzynarodowym Biennale Miniatury w Częstochowie 2002. W roku 2000 otrzymał Złoty Krzyż Zasługi, a w 2012 został uhonorowany został Krzyżem Kawalerskim Odrodzenia Polski. Od 1975 roku pracuje na Uniwersytecie Technologiczno-Humanistycznym w Radomiu na stanowiskach: od 1981 adiunkta, od 1988 docenta, od 1992 profesora nadzwyczajnego. W 2001 otrzymał tytuł profesora zwyczajnego. Jest twórcą Wydziału Sztuki i jego pierwszym dziekanem w latach 2008-2016, aktualnie pełni funkcję kierownika Katedry Mediów Cyfrowych i Struktur Przestrzennych. Członek Związku Polskich Artystów Plastyków, członek Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie oraz Stowarzyszenia Ruchu Artystycznego „Świat” w Warszawie, współorganizator i uczestnik działań Grupy M-5 w Radomiu, organizator Akademickiej Galerii Sztuki „Rogatka” i „Pentagon”, założyciel i redaktor naczelny Rocznika Wydziału Sztuki „Arteria”. Aktualnie prowadzi Galerię Laboratorium „System” w Radomiu. Członek komitetu naukowego International Multidisciplinary Congress PHI (Portugalia).
e-mail: a.olszewski2@gmail.com
Nauka i sztuka każda na swój sposób próbuje odkryć to co niewidoczne i opisać właściwym dla siebie językiem. Cechą identyfikującą moje działanie jest macierz morfologiczna, czyli zbiór elementów o zdefiniowanych cechach, komponowanych na siatce wyznaczającej płaszczyznę. Analiza morfologiczna którą się posługuję uaktywnia poszukiwanie formy, pozwala na odkrycie stanów niedoświadczonych, nieuświadomionych wcześniej. Ilość i jakość użytych elementów bywa zamknięta i zazwyczaj powtarzająca się. Tworzą się ciągi homologiczne elementów z których buduję obrazy. Oczywiście wszystkim zarządza liczba, ona jest treścią i decyduje o formie. Morfoizm to próba dialogu między nauką a intuicją artystyczną. W sztuce nic nie jest dane i nic nie jest odkryte na zawsze. Ciągłe poszukiwanie to jedyna droga tak w nauce, jak i w sztuce ©.
Aleksander Józef Olszewski
2. Listy do Gilgamesza drewno lipowe, 30x30cm, 2016 ©